Als je van plan bent om een elektrisch voertuig aan te schaffen, dan heb je natuurlijk ook een EV-oplader voor thuis nodig. En als je een beetje praktisch bent betekent dit maar één ding: een niveau 2 EV-oplader. Oftewel, een oplaadsysteem dat op 240 volt werkt. Bij een 120 volt laadsysteem, ook wel niveau 1 genoemd, voeg je maximaal 8 kilometer bereik per uur toe. En dat is alleen als je een kleine zeer efficiënte elektrische auto rijdt.
Dat is bij lange na niet genoeg voor een volledig elektrisch voertuig waar je honderden kilometers mee kan rijden op een volle batterij. Met de juiste auto en een niveau 2 oplaadsysteem kan je een auto opladen met wel 70 kilometer bereik per uur.
Wat doen EV-opladers: compatibiliteit en veiligheid
Voordat je er één aanschaft is het handig om te weten wat EV-opladers eigenlijk doen. We noemen het wel een oplader maar technisch gezien is die naam gereserveerd voor een onderdeel dat in de auto verstopt zit. Die reguleert de stroomtoevoer en zorgt ervoor dat de batterij de juiste hoeveelheid stroom krijgt – méér als hij leeg is en op een optimale temperatuur, minder als hij bijna vol is of extreem koud.
Niveau 1 en 2 hardware zijn eigenlijk iets anders. Technisch gezien zijn ze een EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment), zijn ze redelijk eenvoudig en puur ontwikkeld voor hun veiligheid en compatibiliteit. 240 volt is namelijk best veel elektriciteit om zomaar in je handen te houden, zeker als het buiten regent of sneeuwt. De EVSE zal pas elektriciteit afgeven als de kabel verbonden is aan de auto, de auto ontvangt een signaal van de EVSE die laat weten hoeveel stroom kan worden afgegeven.
E-mobility opladers zijn universeel
Een E-mobility oplader kiezen hoeft niet moeilijk te zijn. Alle opladers voor elektrische voertuigen zijn namelijk universeel want ze gebruiken dezelfde standaard voor opladen. Je hoeft dus niet een speciale Volkswagen oplader te kopen als je een elektrische VW koopt. Het enige merk dat afwijkt is Tesla, maar dan gaat het ook alleen om de connector.
Er is ook niet een bepaald merk EV-oplader dat sneller is dan andere EV-opladers tenzij de specificaties dit ondersteunen. Er zijn wel veel verschillende merken en types niveau 2 opladers. Maar wat het verschil maakt is hoeveel ampère stroom ze kunnen leveren.
Stroomclassificatie
Niveau 2 representeert dus voltage maar niet ampère, maar beide zijn belangrijk voor het zo snel mogelijk opladen en de mobiliteit van je voertuig. We gebruiken een paar Teslas als voorbeeld, met name omdat het bedrijf veel informatie over hun voertuigen vrijgeeft:
- Bij een stroom van 12 ampère laadt een niveau 2 oplader de kleine Model 3 Sedan op met zo’n 18 kilometer bereik per uur
- Terwijl je met een EV-oplader van 48 ampère in dezelfde tijd zo’n 75 kilometer extra bereik krijgt
- De grotere Tesla Model X SUV zou er respectievelijk 8,5 en 51 kilometer bereik per uur bijkrijgen
Als je liever een niet-Tesla voorbeeld hebt dan kan je kijken naar de Mustang Mach-E. Die krijgt er 34 kilometer bereik per uur bij met de standaard 240 volt oplader en 51 kilometer bereik met de 48 ampère EV-oplader. Maar denk nou niet dat een Tesla oplader je Mach-E sneller op kan laden. Alle EV-opladers leveren de stroom en stroomsnelheid waar ze voor gebouwd zijn. Als het ene elektrische voertuig sneller oplaadt dan het andere komt dat omdat het voertuig zelf efficiënter is.
Gelukkig zijn er webwinkels zoals yesss.nl die een uitgebreide selectie aan niveau 2 opladers aanbieden. Zo ben je er dus zeker van dat je de meest geschikte oplader voor jouw auto en stroomnetwerk vindt. Mocht je niet zeker weten welke oplader het meest geschikt is dan kan je hen natuurlijk ook altijd bellen.